Determinants of Coffee Shop Business Income in Kintamani District
DOI:
https://doi.org/10.61132/ijema.v2i2.656Keywords:
Capital, E-money Usage, Income, Number of Customers, Operating HoursAbstract
This study aims to analyze the factors that influence the income of coffee shop businesses in Kintamani District, Bangli Regency, by integrating both traditional and digital factors. Specifically, the research examines the effects of capital, operating hours, selling price, number of customers, and the use of e-money on coffee shop income. Using a quantitative approach, the study applies multiple regression analysis to investigate the relationships between these variables. The findings reveal that both traditional factors such as business capital and operating hours, as well as modern factors like e-money usage, have a significant impact on the income of coffee shop businesses in Kintamani. This research not only fills a gap in the existing literature but also offers practical insights for business actors in the coffee shop industry, particularly in high-tourism areas like Kintamani.
Downloads
References
Adinda Fuadilla Alkumairoh, W. D. (2022). Pengaruh Modal Usaha, Jam Kerja Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah Pedagang Pasar Gambar Kecamatan Wonodadi Kabupaten Blitar. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial, Ekonomi, dan, 2(2), 202-219.
Asmaira Munthe, M. Y. (2023). Peranan Usaha Mikro Kecil Menengah Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi (JEBMAK), 2(3), 593-614.
Assauri, S. (2016). Manajemen Produksi dan Operasi. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
Aulia, F., & Ramadhan, Z. (2023). Analisis Faktor Produksi yang Mempengaruhi Pendapatan Coffee shop di Desa Marindal Satu. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 15(1), 45-57
Aulia, R. (2023). Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Kinerja Karyawan pada Perusahaan Jasa. Jurnal Administrasi Bisnis, 15(2), 110-123.
Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Bangli. (2020). Laporan Pembangunan Infrastruktur dan Promosi Pariwisata Kabupaten Bangli 2020. Bangli: Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Bangli.
Badan Pusat Statistik. (2023). Statistik Pariwisata Bali. Bali: Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. 2024. Penduduk, Laju Pertumbuhan Penduduk Menurut Kecamatan di Kabupaten Bangli, 2023. BPS : Bangli
Badan Pusat Statistik. 2024. PDRB Per Kapita Atas Dasar Harga Berlaku Kabupaten/Kota di Provinsi Bali (Ribu Rupiah), 2021-2023. BPS : Bali
Badan Pusat Statistik. 2024. Jumlah Restaurant & Coffee shop di Kabupaten Bangli. BPS : Bangli
Badan Pusat Statistik. 2024. Jumlah Rumah Makan/Restoran/Cafe Menurut Kecamatan di Kabupaten Bangli, 2020-2023. BPS : Bangli
Badan Pusat Statistik Kabupaten Bangli. (2020). Statistik UMKM di Kabupaten Bangli. Bangli: Badan Pusat Statistik Kabupaten Bangli.
Badan Pusat Statistik Kabupaten Bangli. (2022). Statistik Pariwisata dan UMKM di Kabupaten Bangli 2022. Bangli: Badan Pusat Statistik Kabupaten Bangli.
Bank Indonesia. (2016). Uang elektronik sebagai alat pembayaran (hal. 3-4).
Bank Indonesia. (2023). Peraturan Bank Indonesia tentang uang elektronik. Jakarta: Bank Indonesia.
Basu Swastha. 2008. Menejemen Pemasaran Modern. (edisi 2), yogyakarta : Penerbit Liberty-Yogyakarta
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
Dewi, P. M. (2017). Pengaruh Modal, Tingkat Pendidikan Dan Teknologi Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kawasan Imam Bonjol Denpasar Barat. E-Jurnal Ep Unud, 3(12), 576-585.
Dewi, N. P. (2020). Pengaruh Jam Kerja, Jenis Dagangan, Dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Desa Pakraman Padangsambian. E-Jurnal Ep Unud, 9(12), 2821-2851.
Dey, B. K., Sarkar, B., Sarkar, M., & Pareek, S. (2019). An integrated inventory model involving discrete setup cost reduction, variable safety factor, selling price dependent demand, and investment. RAIRO-Operations Research, 53(1), 39–57.
Dimas Prayogo, S. (2020). Determinan Daya Beli Masyarakat Indonesia Selama Pandemi Covid-19 Tahun 2020. 631-640.
Dinas Koperasi dan UMKM Kabupaten Bangli. (2024). Laporan Tahunan: Pertumbuhan Sektor UMKM di Kabupaten Bangli. Bangli: Dinas Koperasi dan UMKM Kabupaten Bangli.
Dinas Pariwisata Kabupaten Bangli. (2023). Program Pengembangan Infrastruktur dan Destinasi Wisata Kintamani. Bangli: Dinas Pariwisata Kabupaten Bangli.
Dinas Pariwisata Bali. (2023). Kunjungan Wisatawan dan Pengaruhnya Terhadap UMKM. Bali: Dinas Pariwisata.
Dinas Pariwisata Bali. (2023). Laporan Kunjungan Wisatawan Bali 2023. Bali: Dinas Pariwisata.
Dube, J-P., Hitsch, G. J., & Chintagunta, P. K. (2020). "Tactical pricing and the number of buyers: An empirical analysis." Marketing Science, 39(3), 567-585.
Erni Ernida, E. F. (2021). Pengaruh Modal Kerja, Jam Kerja Operasional Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Yamuri Kecamatan Mulyorejo. Jurnal Sustainable, 01(1), 125-144.
Firmansyah, D., Susetyo, D. P., Suryana, A., & Saepuloh, D. (2022). Volume Penjualan: Analisis Pendekatan Regresi Data Panel. Asian Journal of Management Analytics, 1(2), 109–124.
Gujarati, D.N. (2012). Dasar-dasar Ekonometrika Buku 2 Edisi 5. Terjemahan Mangunsong, R.C. Jakarta: Salemba Empat.
Ghozali, I. (2016) Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi 8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gounaris, S. P., Stathakopoulos, V., & Pantouvakis, A. (2020). "The impact of extended opening hours on customer satisfaction and loyalty in retail." Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102089.
Hansen, D. R., & Mowen, M. M. (2019). Akuntansi manajerial: Konsep untuk perencanaan, pengendalian, dan pengambilan keputusan (edisi ke-13). Cengage Learning
Haryanto, A. (2018). Fleksibilitas dan Aksesibilitas dalam Bisnis UMKM. Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 15(2), 105-114.
Hasibuan, M. S. P. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Herdiansyah, N. (2021). Pengaruh Jam Kerja, Insentif Dan Gaji terhadap Kinerja Karyawan Pada SPBU PT. Azka Baunan Jaya di Rantau Puri. Jurnal Mahasiswa, 1, 91–106. http://www.jurnalcitra-ekonomi.com/index.php/jurnalmhs/article/download/85/65
Hidayanti, S. (2006). Sistem pembayaran uang elektronik dan aplikasinya. Bandung: Penerbit Teknologi.
Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil Menengah Republik Indonesia. (2017). Peran UMKM dalam Perekonomian Indonesia. Jakarta: Kemenkop UKM.
Kementerian Koperasi dan UKM Republik Indonesia. (2020). Laporan Tahunan UMKM Indonesia 2020. Jakarta: Kementerian Koperasi dan UKM Republik Indonesia.
Kerlinger, F. N. (1973). Foundations of Behavioral Research. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Khusaini, M. (2017). Ekonomi Mikro: Dasar-dasar Teori. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Kotler dan Amstrong. (2018). Principle Of Marketing.Thirteen Edition. New Jersey : Prentice-Hall,Inc.
Kotler Philip dan Kevin L. Keller, (2016). Manajemen Pemasaran, Global Edition. Pearson Prentice Hall.
Lestari, N. P., & Widodo, S. (2021). Pengaruh Modal Usaha, Lama Usaha, dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Tradisional Manukan Kulon Surabaya. Economie, 3(1), 8–19.
Li, X., & Dongge, P. (2015). Application of Technology to Maximize Resource Utilization in Production Processes. Journal of Production Research, 53(4), 123-137.
Mahayasa, I. B. A., & Yuliarmi, N. N. (2017). Pengaruh Modal, Teknologi, dan Tenaga Kerja Terhadap Produksi dan Pendapatan Usaha Kerajinan Ukiran Kayu di Kecamatan Tembuku Kabupaten Bangli. E-Jurnal EP Unud, 6(8), 1510-1543.
Mahayuni, A.I.A, & Widanta, P.A.A.B. (2021). Pengaruh Modal, Teknologi Informasi, Dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan UMKM Sektor Perdagangan di Denpasar Timur. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 10 (10). pp. 829-838.
Mangintiu, A. C., Ilat, V., & Runtu, T. R. (2020). Analisis Perhitungan Harga Pokok Produksi Roti Tawar Dalam Penetapan Harga Jual Dengan Menggunakan Metode Variabel Costing (Studi Kasus Pada Dolphin Donuts Bakery Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(4).
Martono, Nanang. (2012). Sosiologi perubahan sosial: perspektif klasik, modern, postmodern, dan postkolonial. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Maulania, M. I., Subandoro, A., & Suprihandari, M. D. (2019). Pengaruh Modal Usaha dan Harga Jual terhadap Pendapatan UMKM (Studi Kasus pada Pedagang Es Tebu di Kelurahan Kedundung Kecamatan Magersari Kota Mojokerto). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika Surabaya.
Miles, Mathew B., dan A. Michael Huberman. 1994. An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
Muchson, M. 2017. Statistik Deskriptif. Bogor: Guepedia.
Mulyanti, S., & Nirwana, N. Q. S. (2023). Pengaruh penggunaan e-money terhadap peningkatan pendapatan bisnis UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Digital, 12(3), 45-60.
National Coffee Association (NCA). (2023).National Coffee Data Trends Report. National Coffee Association USA.
National Coffee Association. (2024). National Coffee Data Trends Market Research Series.
Novitasari, A. T. (2022). Kontribusi Umkm Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Era Digitalisasi Melalui Peran Pemerintah. Journal of Applied Business and Economic (JABE), 9(2), 184-204.
Nuryanti, D., Santoso, H., & Saputra, A. (2021). Analisis Pengaruh Jam Kerja, Jumlah Pembeli, dan Modal Usaha terhadap Pendapatan Usaha Warung Kopi di Kecamatan Benowo, Surabaya Barat. Journal of Economic Research, 12(2), 123-134.
Paris Dauda, P. P. (2023). Pengaruh Electronic Commerce (E-Commerce) terhadap Peningkatan Pendapatan pada UMKM di Kabupaten Gowa. JEMMA (Jurnal of Economic, Management, and Accounting), 6(1), 105-111.
Pindyck, R. S., & Rubinfeld, D. L. (2020). Microeconomics (9th ed.). Pearson Education.
Purnamasari, N., & Supriyanto, E. (2020). Pengaruh Desain dan Pengalaman Pelanggan terhadap Kepuasan di Coffee shop di Daerah Wisata. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 8(2), 123-135.
Putra, A., & Sutrisno, D. (2023). Pengaruh jam operasional terhadap kepuasan pelanggan di industri kuliner. Jurnal Manajemen Bisnis, 15(2), 112-118.
Putri, R., Mulyani, S., & Nugraha, A. (2022). Analisis Pengaruh Modal, Tenaga Kerja, Lama Usaha, dan Jam Kerja terhadap Pendapatan UMKM Coffee shop di Kecamatan Mandau, Kabupaten Bengkalis, Provinsi Riau. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 9(3), 98-110.
Rahardja, Pratama dan Manurung, Mandala. (2011). Teori Ekonomi Makro.Edisi Ke empat: Lembaga Penerbit FE UI.
Ramdhani, Dadan, dkk, 2020, Akuntansi biaya, Markumi, Yogyakarta.
Rani, R. (2019). Pengaruh Modal Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Tradisional Pasar Minggu. Widya Cipta - Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 3(1), 143– 148. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v3i1.5264
Rosita,I.S. (2017). Pengaruhh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pmebelian Konsumen (studi kasus pembelian online produk T-shirt samesame clothing. Jurnal Manajemen dan bisnis (ALMANA) Vol.1 No.3
Rosita Widyawati, P. D. (2021). Analisis Pengaruh Jam Kerja, Jumlah Pembeli, dan Modal Usaha terhadap Pendapatan Usaha Warung Kopi (Studi Kasus pada Pedagang Usaha Warung Kopi di Kecamatan Benowo, Surabaya Barat). ECONOMIE, 3(1), 63-76.
Samuelson, P. A., & Nordhaus, W. D. (1998). Economics. 16th edition. McGraw-Hill.
Samuelson, Paul A., dan Nordhaus, William D. (2004). "Economics". New York: McGraw-Hill Education.
Sari, D., & Damanik, T. (2020). Peran Coffee shop dalam Ekonomi Lokal di Bali. Jurnal Ekonomi Kreatif, 5(1), 45-55.
Sari, R., & Prasetyo, D. (2022). Analisis faktor yang mempengaruhi jumlah pembeli di industri kuliner. Jurnal Manajemen Pemasaran, 10(1), 45-52.
Sayudin, Sayudin. (2023). Membentuk Strategi Bisnis Yang Tangguh Dalam Era Manajemen Yang Berubah. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1566–1572.
Sayudin, Sayudin, Astuti, Aurelia Widya, Muharam, Azka, & Muhafifah, Ratih. (2023). Pengembangan Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan. Jurnal Inovasi Global, 1(1), 32–37.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research Methods for Business: A Skill-Building Approach. John Wiley & Sons.)
Setiaji, K., & Fatuniah, A. L. (2018). Pengaruh Modal, Lama Usaha dan Lokasi Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Pasca Relokasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 6(1), 1–14.
Setiyani, A., Djumarno, D., Riyanto, S., & Nawangsari, L. C. (2019). the Effect of Work Environment on Flexible Working Hours, Employee Engagement and Employee Motivation. International Review of Management and Marketing, 9(3), 112–116.
Silviana, F. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah Di Kota Banda Aceh Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Tesis, 1(69), 1–84.
Smith, J. (2023). Population Growth and Economic Opportunities: A Study on Emerging Markets. New York: Academic Publishing.
Soeharto, E. (2019). Potensi UMKM dalam Penciptaan Lapangan Kerja dan PDB. Jurnal Ekonomi Makro, 12(1), 34-42.
Specialty Coffee Association (SCA). (2023). The Business of Coffee: Pricing and Sales Optimization for Specialty Coffee shops. Specialty Coffee Association.
Specialty Coffee Association (SCA). (2023). The Cost Conundrum in Coffee shops: Understanding Marginal Revenue in the Coffee Industry. Specialty Coffee Association.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharto, E. (2019). Dampak UMKM terhadap Ekonomi Lokal dan Pariwisata. Jurnal Pembangunan Ekonomi, 11(2), 123-130.
Sujarwo. (2019). Ekonomi Produksi: Teori dan Aplikasi. Universitas Brawijaya Press.
Sukirno, S. 2010. Prinsip-Prinsip Ekonomi: Teori Dasar dalam Mikroekonomi dan Makroekonomi. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Sukirno, S. (2015). Mikroekonomi: Teori Pengantar (Edisi Ketiga). Jakarta: Rajawali Pers.
Susanto, R., & Rachmawati, R. (2021). Peran Coffee shop dalam Pengembangan Ekonomi Lokal dan Daya Tarik Pariwisata di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 9(1), 67-75.
Susetya, I. B. G. W. A., & Marhaeni, A. A. I. N. (2023). Determinants of coffee shop business income in Denpasar City. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(4), 1573–1587.
Suyana, (2016). Analisis Regresi dan Korelasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Swabawa, A. P., & Susanto, B. (2015). Pengembangan Pariwisata Kawasan Kintamani. SOSHUM: Jurnal Sosial dan Humaniora, 5(2), 114–123.
Tandidatu. 2018. “Pengaruh Jam Kerja, Jumlah Pembeli, Dan Lokasi Berdagang Terhadap Pendapatan Pedagang Perempuan Di Pasar Tradisional Blimbing Kota Malang.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB.
Tarisya Alfadhilla, H. H. (2024). Efektivitas Pemakaian E-money Dalam Mendukung Sistem Pembayaran Di Era Digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 42-48.
Tritjahjo, S. (2019). Metodologi penelitian: Pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Yogyakarta: Andi Offset.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah.
Utari, T., & Dewi, P. M. (2014). Pengaruh Modal, Tingkat Pendidikan Dan Teknologi Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kawasan Imam Bonjol Denpasar Barat. Ekonomi Pembangunan, 3(12), 576–585.
Varian, H. R. (2013). Microeconomic Analysis (3rd ed.). Norton & Company.
Verry Albert Jekson Mardame Silalahi, A. G. (2024). Efisiensi dan Efektivitas Penggunaan Uang Elektronika (E-money) dalam Inovasi Pengembangan Bisnis. Journal of Economics and Business UBS, 13(2), 631-641.
Vijayanti, M., & Yasa, I. (2016). Pengaruh Lama Usaha Dan Modal Terhadap Pendapatan Dan Efisiensi Usaha Pedagang Sembako Di Pasar Kumbasari. E-Jurnal EP Unud, 5(12), 1539–1566. https://ojs.unud.ac.id/index.php/eep/article/view/24794
Widodo, S., & Nugroho, H. (2023). Pengaruh harga jual terhadap keputusan pembelian pada usaha kuliner. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 14(3), 155-163.
Wijayanto, B., & Soetanto, A. (2017). Modal dan Proses Pendirian UMKM di Indonesia. Jurnal Manajemen Usaha Kecil, 10(3), 55-67.
Wiramartha, P. N. H, & Karmini, N. (2019). Analisis Faktor - Faktor Pengaruh Minimarket Terhadap Pendapatan Warungtradisional Di Kecamatan Petang. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 8(2), 389-419.
Wooldridge, J. M. 2016. Introductory Econometrics. Cengage Learning
Yustie, R. dan Retnowati, D.A. (2020). Determine the effect of Capital, Labor, and Working Hours on Merchant Income in Surabaya Puncak Permai Modern Market in 2019. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan, 5(1), 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Journal of Economics, Management and Accounting

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


